HOW TO tandwiel en ketting vervangen?

<< < (2/48) > >>

rolf:
Je tandwielen vervang je toch zeker wel gelijk, dat betekend wiel eruit halen.

Het meest eenvoudige is om je achterwiel plat op de grond te leggen om de tandwielbouten los te draaien, let op de kans van beschadigen van je remschijf, desnoods een doek ertussen leggen.

Voortandwiel is eenvoudiger los maken.

Maak voordat je alles weer monteerd eens lekker alles goed schoon, vet ertussen uit halen en lekker met een borsteltje en een bakje diesel alles schoon.

succes

grtjs rolf

teddek:
mn motor heeft 16000 gelopen en ik begreep dat het dan tijd is om je ketting en voortandwiel te vervangen.
het voortandwiel meer te leiden heeft dan achter dus kan je die na de volgende 15  a 16000 vervangen...

hoedan ook,ze zijn volgens mij nog niet eens versleten maar ik wil zoizo 16T proberen.

nog ff 2 vraagjes

- moet er op de ketting boven en onder 25 mm speling zitten? anders maak ik het net zo zoals het nu zit.
- en als ik het achterwiel en de Kettingverstellers losdraai, kan het wiel er dan ook scheef in komen of is dit een kwestie van kijken naar de markering streepjes oid?

ik zal zoizo ff het winter project topic bekijken.

bedankt alvast

rolf:
ik zou niet alleen de ketting vervangen en niet de tandwielen, doordat een tandwiel altijd een beetje inslijt. De ketting en tandwielen slijten als het ware op elkaar in.
As je alleen de ketting vervangt, slijt de ketting dus harder en sta je over bijvoorbeeld 10.000km opeens met weer een versleten ketting.

Daarom advies altijd alles vervangen, voor- en achtertandwiel en ketting.

Speling is trouwens 25 mm totaal, dus of onder of boven. Let op beter iets te slap als iets te strak, dat kost je namelijk een lager en keerring bij je tandwiel.

succes

rolf

rolf:
oja, je weet zeker dat het versleten is. Waarom deze vraag, omdat ik zelf wel eens door ben gereden voorbij de 20.000km en dan pas vervangen omdat het nog steeds niet nodig was.

De speling is niet het meetpunt, voortandwiel is altijd een aardig richtpunt, een zwaar punt in de ketting is een meetpunt en als je achter de ketting probeert op te tillen op het achtertandwiel en dat gaat erg makkelijk is dat ook een kenmerk.

succes

rolf

teddek:
ik ben het helemaal met je eens, maar ik weet niet zeker dat ze versleten zijn, ik ga er van uit van niet.

ik heb net motor 2000 net aan de lijn gehad en het ligt volgens hem helemaal aan de rijstijl of de boel nog ff mee kan of vervangen met worden, hij zei natuurlijk dat alles vervangen zoizo beter is.

aangezien alleen een voortand wiel de kosten niet zijn (38 euro bij motor2000 en 22 euro via via)
kun je beter met de rest door rijden, dan alles vervangen terwijl het mischien nog wel een aantal duizenden km's mee kan.

ik ga op aanraden van hem eerst alles ff los halen en kijken hoe de staat van alles is.
is alles redelijk dan neem ik alleen een ander voor tandwiel.
is ie ingesleten en dus ook de ketting dan gaat alles er af.

Navigatie

[0] Berichten index

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina